4+1 tip pro zdravé a krásné vlasy

 

Kdo by netoužil po pěkných, zdravých vlasech. Kdo by toužil po tom, aby jeho vzhled korunovala bohatá hříva. Naše pokrývka hlavy je stále na očích, a tak je těžké zakrýt různé nedostatky, jako jsou lupy, mastné, nebo naopak přeschlé či lámavé vlasy. Jak tedy pečovat o vlasy, aby se nelámaly, nemastily, netřepily nebo nevypadávaly? Jak si udržet zdravé vlasy po celý život?

Nabízíme několik rad, jak toho dosáhnout:

 

1. Ohleduplné mytí a ošetřování vlasů

2. Pozor na vysoké i nízké teploty

3. Aby barvení vlasům neškodilo

4. Nenechme vlasy chřadnout nezdravým životním stylem

a jeden tip navíc: doplňte kolagen

 

1. Ohleduplné mytí a ošetřování vlasů

První, co nás napadne, když se řekne péče o vlasy, je jejich mytí. Ale každodenní mytí vlasům moc neprospívá. Vymývá se tím maz, který má vlasy vyživovat. Vlasy stačí umýt jednou za dva, tři dny, pokud se nepohybujeme v prašném nebo jinak závadném prostředí. Při mytí také netřeba plýtvat šamponem, stačí vždy jen malé množství. Na čem ale šetřit nesmíme, je vypláchnutí šamponu z vlasů – to by mělo být opravdu důkladné.

Ošetření vlasů po umytí– kondicionér, maska nebo balzám na vlasy?

Šamponem zbavíme vlasy nečistot, potu, prachu, ale i laků a jiných stylingových přípravků. Při mytí vlasů se otevírají vlasové šupinky a po umytí se musí vlas zase uzavřít, aby nebyl vystaven vnějším škodlivinám. Proto je potřeba po dvojím umytí šamponem nanést kondicionér, masku nebo balzám.

Který z těchto přípravků zvolit?

Kondicionér je nejlehčí přípravek a používá se u vlasů, které jsou relativně zdravé, nejsou tedy poškozeny. Kondicionér se po několika minutách smyje a vlasy se pak více lesknou, lépe se rozčesávají a upravují.

Balzám si nanáší na vlasy, s nimiž jsou nějaké konkrétní problémy – třeba je-li nutné hydratovat vysušené vlasy, zbavit se roztřepených konečků nebo také zklidnit podrážděnou pokožku hlavy. Balzám vlasy vyživí, změkčí a dodá jim lesk.

Maska na vlasy je z ošetřujících přípravků nejhustější a obsahuje nejvíce pečujících látek, které pronikají hluboko do vlasů a uzdravují je. Masku stačí používat v delších intervalech, např. jednou za jeden až dva týdny, záleží na kondici vlasu.

Může se maska a kondicionér kombinovat?

Hydratační masky je možné nanášet místo kondicionéru. Stačí si umýt vlasy dvakrát šamponem, vysušit je ručníkem a nanést masku. Pak už jen masku smyjeme a ošetření je hotové.

Ale v případě, že si na vlasy nanesete proteinovou masku, tak je potřeba použít po masce ještě kondicionér, protože protein sám o sobě nemá schopnost uzavřít povrch vlasu

Kdy použít vlasové sérum?

Jako sérum se v kosmetice označuje přípravek s vysokým obsahem pomocných látek. Vlasové sérum má za úkol vlasy vyživit, dodat jim potřebné látky, dokud jsou oslabeny, vypadávají, mají roztřepené konečky, krepatí, nebo jsou kudrnaté a nepoddajné. Speciální séra se hodí také k ošetřování vlasů ve vyšším věku Tehdy totiž ztrácejí kolagenové a elastinové vazby mezi buňkami, a tím i pružnost. Jsou také poréznější a snadněji se vysuší. Vlasové sérum používejte podle instrukcí na krabičce. Některá jsou bezoplachová a používají se denně, jiná se nanášení před umytím (pre-wash).

 

Výběr správné kosmetiky

Důležité také je vybrat si pro své vlasy ten správný šampon, kondicionér či masku. Šampony, kondicionéry, masky a vlasová sera zabírají v drogériích dlouhé regály. Jak se v nich orientovat? Na krabičce se můžeme setkat s různým označením:

  • Zvlhčující (moisturizing, hydrating) přípravky zvolte, máte-li silné, hrubé nebo vlnité a potřebujete je spíše uhladit.

  • Objemové (volumizing) přípravky jsou určeny pro jemné a mastící se vlasy.

  • Posilující šampony a kondicionéry se hodí pro křehké, zesvětlené, lámavé vlasy.

  • Vyrovnávací (balancing) šampony mají složení, které se hodí pro normální, zdravé vlasy.

 

2. Pozor na vysoké i nízké teploty

Vlasy nemají rády příliš vysokou teplotu, a tak při mytí stáhněte teplotu a vydržte jen vlažnou či studenou vodu. Také příliš častým kulmováním nebo fénováním horkým vzduchem vlasům se vlasům moc nezavděčíte. Nejlépe je nechat je uschnout v přirozené pokojové teplotě.

Chraňte vlasy před sluncem i mrazem

Zkuste různé šátky, čepice a chraňte jimi své vlasy před příliš prudkým sluncem, tak před mrazem. Kvalitě vlasů neprospívá teplota pod bodem mrazu ani teplotní šoky, tedy přechody mezi teplem a zimou. Rozhodně nevycházejte do zimy s mokrými ani vlhkými vlasy.

Dokonce i suchý vzduch ve vytápěných místnostech, vlasům škodí. Vlasy se tím vysušují a mohou se lámat.

 

3. Aby barvení vlasům neškodilo

 

Ať již barvou zakrýváme šediny nebo toužíme po zajímavějším odstínu, dbejme o to, abychom barvením své vlasy příliš nepoškozovali. Co nám pomůže pěkný barevný odstín, budou-li vlasy přeschlé, lámavé a bez lesku?

Barvení je lépe svěřit kadeřnici, která zvolí barvu i postup šetrný k vašim vlasům. Barvené vlasy je vhodné ošetřovat a vyživovat pomocí speciální kosmetiky pro barvené vlasy. V drogériích nebo v e-shopech si snadno vyberete šampon, kondicionér, balzám nebo masku, které pomohou udržet co nejdéle pěknou barvu vlasů a zároveň přispějí k dobré kondici vlasů.

Barvení permanentní barvou zasahuje samotnou strukturu vlasů. Aby barevný pigment pronikl do vlasů, naruší se jejich vnější vrstva a zvýší se poréznost. Proto se barvené vlasy snáze poškodí, vysuší a lámou.

Když si vybíráme permanentní barvu na vlasy, tak sáhněme té, která obsahují pečující složky, aby se vlas zacelil. A raději se vyhýbejme barvám s amoniakem a dalšími agresivními látkami.

Barvení smývatelnými barvami (přelivy) je k vlasům mnohem šetrnější. Barva sice nevydrží tak dlouho, ale nepronikne do hlubších vrstev vlasu, takže ho nepoškozuje

 

Rozmazlujte barvené vlasy olejovými zábaly

Jednou týdně dopřejte barveným vlasům olejový zábal. K tomu se nejlépe hodí kokosový, olivový nebo jojobový olej. Olej si naneste na vlasy a nechte jej působit alespoň 45 minut. Poté jej opláchněte vlažnou vodou a umyjte vlasy šamponem, který spláchněte studenou vodou. Olejový zábal můžete na vlasech nechat i celou noc. Prostě vlasy zakryjte potravinářskou fólií a jděte spát

 

Co poškozuje barvené vlasy

Časté mytíKaždodenní mytí neprospívá žádným vlasům. Z barvených vlasů se navíc při každém mytí vymývá pigment. Takže ten krásný odstín, který jsme s kadeřnicí vyladili, brzy vezme za své.

 

Chlorovaná voda –Chlór rozpouští ochrannou bariéru vlasů tvořenou kožní mazem, vlasy se vysušují, ztrácí lesk a lámou se. Sloučeniny chlóru se používají pro průmyslové bělení, takže je logické, že působením chlorované vody bledne barva vlasů. A barvené vlasy blednou ještě rychleji, protože chlór ochotně reaguje s chemickými přípravky pro barvení vlasů.

 

4. Nenechme vlasy chřadnout nezdravým životním stylem

 

I přes veškeru péči a kvalitní kosmetiku mohou vlasy chřadnout. Na vině může být nadměrný stres a nezdravý životní styl. Nedostatek spánku nebo i hormonální výkyvy, to vše se projeví na kvalitě vlasů. Kouření a přílišné pití alkoholu může být příčinou toho, že vlasy předčasně stárnou.

 

Zdravý jídelníček pro lepší kondici vlasů

To, co jíme, má na kvalitu vlasů možná větší vliv, než si myslíme. Dbejme o přísun živin a vitamínů a vlasy budou zdravější. Zvláště stárnoucí vlasy ocení jídelníček bohatý na kolagen a další blahodárné látky.

K pevnosti vlasů přispěje biotin, nebo li vitamín B7. Pojídejme tedy ořechy, hovězí maso, vařená vejce, celozrnné potraviny, banány a květák. Pro dobrou kondici vlasů jsou v jídelníčku důležité také citrusové plody, hnědá rýže, ústřice, zelená listová zelenina, losos, čočka, jogurt.

Vlasům prospějeme také požíváním sytě zbarvených druhů ovoce a zeleniny s vysokým obsahem karotenoidů. Jsou zdrojem vitamínu A, který podpoří tvorbu kožních buněk. Přínosem tohoto ovoce a zeleniny je značný obsah vitamínu C, který se hodí při tvorbě kolagenu. Vitamín C a karotenoidy jsou rovněž antioxidanty bojujícími proti škodlivým volným radikálům.

Naše vlasy ocení, budeme-li dbát na pitný režim. Nejvhodnějším i nápoji jsou čistá voda, čaje a ovocné a zeleninové nápoje.

 

a jeden tip navíc: dostatek kolagenu

 

Pro kvalitu vlasů je důležitý dostatek kolagenu v organismu. V našem jídelníčku je kolagen obsažen v mase, vývarech, v rybách, zvláště v těch tučných, jako je losos, ve vaječných bílkách apod.

Kolagen ve stravě ale často k výživě vlasů nestačí, proto je vhodné sáhnout po kolagenových přípravcích. Zvláště zralém věku se totiž v organismu nevytváří dostatek kolagenu, který je potřeba pro správnou funkci vlasových mazových žláz.

Při výběru vhodné kolagenové výživy se podívejte, v jaké formě je v nich kolagen obsažen:

Nativní kolagen ve své přírodní podobě, tedy nezměněný a neupravený. Ten se hůře vstřebává a není tak účinný.

Hydrolyzovaný kolagen neboli kolagenní peptidy je upraven tak, aby se lépe vstřebával, takže jeho užívání má lepší výsledky.

 

Důležité také je, abyste v denní dávce užívali 3 000 až 10 000 mg kolagenu.

 

Kolagenové přípravky Coloxio

Kolagenové hydrolyzované peptidy ve vhodném množství obsahují přípravky Coloxio. Na výběr jsou dva druhy:

  • Coloxio s obsahem 3000mg kolagenu v jedné denní dávce: /coloxio/

 

  • Coloxio Gold  s obsahen 6000 mg kolagenu v jedné denní dávce: /coloxio-gold/

 

Užíváním Coloxia obohatíte svůj organismus o další důležité vitamíny a prvky:

  • Vitamín C stimuluje tvorbu kolagenu v těle.

  • Kyselina hyaluronová zpomaluje stárnutí.

  • Zinek přispívá také k dobré kondici mazových žláz, na které jsou připojeny vlasové folikuly

  • Selen je prvek důležitý pro zdravý růst vlasů a zamezuje jejich vypadávání. Dostatek selenu působí proti vzniku lupů.

  • Vitamín B2 má antioxidační účinky