Pět tipů pro zdravé klouby

Kdo by si nechtěl uchovat po celý život radost z pohybu a ze života? Hodně záleží na tom, v jaké kondici jsou naše klouby, které nám dovolují pohybovat se plynule a s grácií. Ale jen, jsou-li zdravé. A tak se o ně starejme ještě dříve, než začnou bolet. Péči si zaslouží hlavně kloubní chrupavka. Ta pokrývá kloubní jamku a hlavici, které do sebe zapadají a hladce po sobě kloužou. Chrupavka je sice velmi odolná proti opotřebení, ale, není-li dostatečně vyživována, může se poškodit a radost z pohybu je ta tam.

 

Pět tipů pro zdravé klouby

 

1. Hýbejte se, sportujte

2. Nepřetěžujte své klouby

3. Dbejte o dobré obutí

4. Jezte zdravě a hodně pijte

5. Zvolte komplexní kolagenovou výživu Coloxio Complex

 

1. Hýbejte se, sportujte

Klouby milují pohyb a bez něj rychle degradují. Při pohybu se klouby promazávají. Kloub si sám vytváří maz neboli synoviální tekutinu. Tuhle tekutinu, sloužící jako mazivo a výživa, vytlačuje kloubní chrupavka právě při pohybu, zatímco při uvolnění ji zpětně nasává. Pohybem se tedy kloub sám vyživuje.

Před přetížením jsou klouby chráněny také pevnými svaly. Proto je vhodné posilovat také svaly.

 

Sport pro zdravé klouby

 

Ale všeho s mírou. Nejčastější chybou je klouby při sportu přetěžovat. Tím jim naopak spíše škodíme, než prospíváme. Je potřeba zvážit, v jaké jsme v kondici, kolik nám je let a co nás trápí. A nic si nenamlouvejme. Protože jedině přiměřeným pohybem kloubům prospějete.

Nic nezkazíte, když zvolíte plavání, jízdu na kole nebo turistiku. Chůze je velmi přirozený pohyb pro každého. Ještě lepší je chůze s hůlkami (nordic walking), která procvičí i horní část těla. V každém věku lze cvičit na rehabilitačních míčích, či zkusit jógu nebo tai-či.

 

2. Nepřetěžujte své klouby

Klouby je sice potřeba zatěžovat, ale nikoli přetěžovat. Je nasnadě, že nejvíce trpí klouby těžce manuálně pracujících lidí, třeba zedníků, klempířů, horníků, skladníků apod. Kloubům škodí především dlouhodobé jednostranné namáhání a zvedání těžkých předmětů. Také časté používání vibrujících pracovních nástrojů se může „podepsat“ na zdraví kloubů.

 

Zvedání těžkých břemen z podřepu

 

Častou chybou je, že se k těžkému předmětu skloníme, ohneme záda a ze stoje často trhnutím předmět zvedneme. Tím ale zbytečně zatěžujeme páteř. Lepší je zvedat břemeno tahem z podřepu. Tím zapojíme do práce i svaly nohou. A samozřejmě, zvedáme, pokud možno oběma rukama.

 

Dlouhé sezení kloubům škodí

 

Ale i při sedavém zaměstnání se často ozve bolest kloubů, zvláště v páteři. Své o tom vědí třeba řidiči. Lidé pracující s počítačem a myší mívají problémy se zápěstím, někdy i s lokty. Při dlouhém sezení je vhodné pravidelně měnit polohu a osvojit si alespoň krátkou rozcvičku.

 

Před sportováním se rozcvičte

 

Sportování kloubům prospívá, ale kdo se do něj pustí bezhlavě, může kloubům také pořádně „zavařit.“ Tomu lze předejít rozcvičkou a protažením. A také postupným zvyšováním zátěže. Jakmile začnou klouby při sportu bolet, je potřeba přestat je zatěžovat a dopřát jim odpočinek.

 

Chraňte klouby před zraněním

 

Nedopusťte, aby se klouby poranily pádem nebo nárazem. Kloub se může pohmoždit, nebo se může i roztrhnout kloubní pouzdro a do kloubu nebo do okolních kloubů se vyleje krev. Tyto výrony jsou velmi bolestivé.

Neopatrnou chůzí nebo během se může podvrtnout noha. Velmi bolestivé je také vykloubení, kdy se kloubní hlavice posune z jamky.

Velké komplikace přinášejí zlomeniny v kloubech. Dlouho se hojí, a zvláště u starších lidí mohou omezit jejich pohyb na dlouhou dobu.

 

Nadváha nebo obezita jsou pro klouby velkou zátěží

 

Lidé s nadváhou nebo obezitou vystavují své klouby větší zátěži, proto často trpí bolestmi kloubů. Strádají především nosné klouby, tedy kolenní a kyčelní, a také páteř. Při každém kroku jsou zatíženy několik kily navíc. Tím se rychleji opotřebovávají a poškozují. Je to tím, že velkou zátěží se kloubní chrupavka regeneruje pomaleji, než se ničí.

 

3. Dbejte o dobré obutí



Pozor na chůzi na tvrdém povrchu

Kdo to se svými klouby myslí opravdu dobře, neškodí jim nevhodnou obuví. Dobrými botami lze kloubům naopak jejich fungování usnadnit. Nejen na turistiku, běh a sport je potřeba zvolit vhodné boty. Stejnou pozornost bychom měli věnovat i výběru bot pro denní nošení. Zvláště chůze ve městě po tvrdé dlažbě představuje pro klouby velkou zátěž. Boty s měkkou výstelkou zmenší nárazy a chrání klouby před poškození.

 

Velikost a tvar boty

 

Boty je potřeba vybrat také podle tvaru velikosti chodidla. Důležitá je také správná velikost bot – měla by o půl nebo jeden centimetr přesahovat délku chodila. A tak si boty nevybírejte jen podle módy, ale tak, aby se v nich dobře chodilo.

 

Vysoké podpatky jen výjimečně

 

Vysoké podpatky jsou sice velice líbivé a k některým příležitostem a róbám se velmi dobře hodí. Ale s ohledem na klouby není vhodné nosit je celý den a příliš často. Chůzí na vysokých podpatcích totiž přetěžuje přední část nohy a ohýbají se prsty. To se projevuje nepřiměřenou zátěží páteře i kolenních kloubů.

 

4. Jezte zdravě a hodně pijte

Voda se stará o transport látek po těle

 

Základem správného jídelníčku je dostatek tekutin. Voda totiž roznáší do celého těla, tedy i do kloubů, všechny minerály, vitamíny i stopové prvky. Nejlepší je pít čistou vodu, třeba ochucenou citronem nebo mátou či drobným ovocem (maliny, borůvky, rybíz). Vhodný je i zelený či bylinkový čaj.

 

Pestrá strava pro zdravé klouby

 

Klouby budou zdravější, když na ně budete brát ohled i tím, co jíte. Zaměřte se na potraviny s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin, kvalitních bílkovin a vitamínu D. To vše obsahují ryby, zvláště ty tučnější, jako je losos, makrela nebo sleď. Hodně prvků blahodárně působících na klouby obsahují také ořechy, mandle a různá semínka (chia a, konopné, slunečnicové, lněné, dýňové).

 

Ovoce, zelenina, šípky, kurkuma i zázvor

 

Klouby potěšíte také konzumací ovoce a zeleniny, které jsou zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny. Pro klouby je zvláště vhodné jíst ty druhy ovoce a zeleniny, které jsou bohatá na karotenoidy, a pomáhají snižovat zánětlivost organismu. Patří mezi ně papája a všechny sytě barevné druhy ovoce a zeleniny.

Užitečným pomocníkem při péči o klouby je i šípek. Působí totiž protizánětlivě a zabraňuje tvorbě volných radikálů, a tím chrání chrupavku před trvalým poškozením. Navíc obsahuje hodně vitamínu C.

I mezi kořením najdeme druhy blahodárně působící na klouby. Třeba otoky kloubů mírní kurkuma, která je součástí kari koření. Přímo léčivé schopnosti má zázvor překypující éterickými oleji a polyfenoly. Obsahuje také gingerol, který zmírňuje bolestivost kloubů.

 

Kolagen, stavební látka chrupavek

 

Pro dobrou kondici kloubů je důležitý kolagen, který je stavební látkou chrupavek. Organismus si dokáže kolagen vytvářet samo, ale po 25. roku si ho vytváří stále méně. V každém věku dbejme tedy na to, abychom měli v jídelníčku dostatek kolagenu. Vedle ryb, ho obsahuje maso, masné vývary a vaječné bílky.

 

5. Zvolte komplexní kolagenovou výživu Coloxio Complex

Obstarejte svým kloubům dobrou kolagenovou výživu Dobře poslouží jako prevence nebo při větší zátěži či při potížích s klouby. Doplňovat kolagen by měli také lidé ve zralém věku.

Všechny látky, které potřebují klouby k dobrému fungování, obsahuje přípravek Coloxio Complex. V krabičce naleznete 30 sáčků, které se rozpustí ve vodě a mohou se vypít kdykoli během dne. Do přípravku není přidán žádný cukr, obsahuje pouze přirozeně se vyskytující cukry.

 

Jak Coloxio Complex působí?

 

Coloxio Complex vyživuje kosti, chrupavky, šlachy a vazy pomocí bohaté kombinace prospěšných látek:

  • Vysoký obsah kolagenů ve formě hydrolyzovaných kolagenových peptidů – kolagen v této formě se mnohem lépe vstřebává než nativní kolagen, protože aminokyselinové řetězce jsou rozštěpeny hydrolýzou.

  • Glukosamin sulfát jako jeden z stavebních kamenů kloubní chrupavky přispívá ke zdraví kloubů, pomáhá při artritidě a zlepšuje pohyblivost a rozsah pohybu v kloubech.

  • Chondroitin je součástí struktury chrupavky a dodává jí pevnost, aby vydržela zátěž. Užíváním chondroitinu se zpomaluje opotřebení chrupavek v důsledku přetěžování a stárnutí.

  • MSM (metylsulfonylmetan) je organická sloučenina síry s protizánětlivými účinky Přispívá k dobré funkci kloubní chrupavky. Jako antioxidant navíc brání tomu, aby volné radikály poškozovaly chrupavkové a kostní buňky a tkáně.

  • Kyselina hyaluronová je významnou složkou kloubního mazu (synoviální tekutiny), kde se uplatňují její viskoelastické vlastnosti.

  • Vitamín C (kyselina L-askorbová) podporuje tvorbu kolagenu pro správnou funkci kloubních chrupavek.

  • Vitamín B2 (riboflavin) přispívá k tvorbě krvinek a a zárodečných buněk.

  • Zinek podporuje přirozené vytváření kolagenu v těle tím, že pomáhá při syntéze kolagenu a bílkovin.

  • Selén působí v těle proti zánětu a je důležitý pro prevenci proti artritidě.

Coloxio Complex si objednejte na tomto odkazu: /coloxio-complex/