Pět tipů pro dobrý spánek

pexels-andrea-piacquadio-3771069

 

Jak se dobře vyspat, aby bylo ráno moudřejší večera

Dobrý spánek je zázrak – jen tak si ležíme a sníme, a přitom v našem organismu probíhají ozdravné procesy. Regenerují se tkáně, vytvářejí se hormony, toxické látky se přes ledviny odplavují z organismu. Při spánku se zlepšuje paměť a rozvíjí se kognitivní schopnosti. Mozek sice odpočívá od své běžné činnosti a nereaguje na vnější impulzy, ale využívá tento čas k třídění informací načerpaných během dne. Potřebné si ukládá do paměti, nadbytečné vypouští. Tento mozkový „úklid“ potvrzuje pohádkové rčení, že „ráno je moudřejší večera.“ Aby tomu tak skutečně bylo, nesmí spánek nic rušit.

 

Pět tipů pro dobrý spánek

1. Zjistěte, jestli vám nebrání ve spánku nějaké nemoci, a poraďte se o tom s lékařem.

2. Zajistěte si vhodné prostředí pro spánek.

3. Spánek zlepšíte svými aktivitami během dne.

4. Při usínání se příjemně uvolněte.

5. O snadné usínání a nerušený spánek se postará Sleep Trip.

 bigstock-Top-view-of-young-beautiful-wo-399555863 (1)

Jak probíhá „nerušený“ spánek

Ve skutečnosti není náš spánek vůbec nerušený, ale prochází několika fázemi, mezi nimiž se na okamžik probudíme, a zase usínáme. Ze spánku NREM přecházíme do spánku REM (Rapid Eye Movement), který se, jak projevuje rychlými pohyby očí.

Když usínáme, upadáme do fáze NREM a procházíme čtyřmi cykly: usínáním, kdy se prohlubuje dech a zavírají se oči. Pak následuje lehký spánek, hluboký spánek a nejhlubší spánek. V hlubokém spánku se snižuje krevní tlak a srdeční tep i sekrece hormonů a uvolňuje se svalové napětí. V hlubokém spánku NREM tedy odpočívá tělo, včetně oběhové soustavy.

Pak nastupuje fáze REM, kdy je tělo již připraveno k probuzení, ale mozek intenzivně odpočívá Tehdy se zdají sny, mozek ukládá zážitky, otevírá se podvědomí, mozek je v nejvyšší fázi útlumu. V této fázi těžce a nepravidelně dýcháme, zvyšuje se nám srdeční tep, a to až na hodnotu odpovídající bdělosti.

Člověk si obvykle ráno nepamatuje, že se během noci opakovaně na okamžik probouzí a zase ihned usíná.

Dobrý spánek dává chuť do života

Prospíme přibližně třetinu života. Ale netřeba litovat prospaného času. Vždyť po dobrém spánku máme opravdu chuť do života. Když však nastoupí problémy se spánkem, odrazí se to v naší náladě, výkonnosti a má to vliv na náš zdravotní stav. Dlouhodobá nespavost se nepříznivě projeví na naší imunitě, paměti, schopnosti učit se, zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku, infarktu nebo mrtvice a může vést až k rozvoji duševních poruch.

Proto stojí za to vyhnout se všemu, co nás ve spánku ruší.

Nespavost může mít různé podoby:

Problémy při usínání Převalujeme se v posteli a nemůžeme usnout. Většinou za tím stojí nějaké starosti, člověk přemýšlí, jak všechny své problémy vyřešit: Často za nespavostí stojí strach či pocit viny nebo třeba existenční nejistota. Nemůžeme se uvolnit, „kolotoč myšlenek“ nám nedá spát.

Probuzení uprostřed noci Člověk usne, ale v noci se probudí nemůže již usnout. Tento typ nespavosti může být vyvolán přetížením jater nebo také poruchami nálady nebo depresemi.

Probuzení příliš brzy zrána – Ačkoli bychom si mohli ještě přispat, probudíme se ve tři ráno a už se nám nedaří znovu usnout.

 

Pět tipů pro dobrý spánek

1. Zjistěte, jestli vám nebrání ve spánku nějaké nemoci, a poraďte se o tom s lékařem.

 Často spánku brání nemoc nebo bolest, často také svědění od vyrážky či ekzému. Příčinou nespavost mohou být i hormonální výkyvy nebo psychiatrické nebo neurologické poruchy, například syndrom neklidných nohou. Obézní lidé špatně spí, protože se jim často špatně dýchá. Někdy vede k nespavosti pálení žáhy, chronické bolesti a infekce, cukrovka či onemocnění štítné žlázy. Za nespavostí mohou stát vedlejší účinky některých léků, zvětšená prostata nebo problémy s močením.

Konzultujte své problémy s lékařem a zkuste je vyléčit, abyste se lépe vyspali.

 

2. Zajistěte si vhodné prostředí pro spánek.

 Vyvětraná ložnice, kde teplota nepřesáhne 19 až 20 °C, je pro dobré spaní základem. Ke spánku je potřeba ticho a temno. Pomohou dobré žaluzie, špunty do uší nebo oční maska na spaní. Dobře se spí v čistě povlečené posteli přiměřené výšky s vhodnou matrací, která není ani příliš měkká, ani příliš tvrdá

 

3. Spánek zlepšíte svými aktivitami během dne.

 Pokud nebrání ve spánku nějaká nemoc, zkuste se zaměřit na svůj životní styl. Po přiměřené fyzické a psychické únavě se dobře usíná. Nenechávejte ale pohybovou aktivitu na večer, na dobu před spaním. Během dne si nechte čas na to, abyste si ujasnili své plány a priority. Tyto myšlenky nenechávejte na večer, protože vám budou rušit usínání a spánek. Dvě hodiny před spaním už nejezte. Večeře by neměla být těžko stravitelná. Před spaním nepijte kávu, černý čaj, kofeinové nápoje, alkohol a nekuřte. Spánku naopak prospěje hrneček uklidňujícího bylinkového čaje nebo teplého mléka. Alespoň hodinu před spaním byste se neměli dívat na televizi, sedět u počítače ani telefonovat.

 

4. Při usínání se příjemně uvolněte.

 Pro dobrý spánek je vhodné chodit spát ve stejnou dobu a také vstávat vždy přibližně stejně časně. Organismus si zvykne na pravidelný režim a spánek bude nerušený. Pokud se vám nepodaří usnout do půl hodiny, tak už se dál v posteli nepřevalujte a něco si přečtěte nebo se věnujte jiné nenáročné činnosti. K lepšímu spánku pomůže také meditace. Seznamte se s meditačními technikami, jimiž usměrníte své myšlenky a necháte všechny problémy stranou. Před spaním je vhodné nenechat se ovládat negativními myšlenkami, ale naopak si vyvolávat hezké vzpomínky. Téměř každá meditace začíná vnímáním svého dechu a uvolněním celého těla. Někomu může k usnutí pomoci poslech uklidňující hudby nebo i audioknihy

 

5. O snadné usínání a nerušený spánek se postará Sleep Trip. 

Sleep Trip je doplněk stravy, plný rostlinných extraktů a vitaminů, které působí jak při usínání, tak během noci. Zvlášť dobře poslouží lidem, kteří mají problém usnout, protože pracují na směny nebo vycestují do jiného časového pásma, ale i těm, kdo trpí stresem, úzkostmi či depresí.

Sleep Trip si poradí s nespavostí každého druhu: Pomůže překonat obtíže s usínáním, nebo s lehkým, nepokojným spánkem a poslouží i lidem, kteří spí příliš krátce, nebo se často probouzejí třeba kvůli stresu, úzkosti, depresi či nesoustředěnosti.

0625 (1)

Tableta Sleep Trip se snadno rozpustí v ústech a začne působit již po 60 sekundách. Výhodou je, že se přípravek prokazatelně velmi dobře vstřebává a to o 600 % lépe než klasické výrobky. Obsažený melatonin se téměř stoprocentně rozpustí a přinese příjemný spánek.