Čtyři techniky tejpování kolen

Obsah:

Jak stepovat koleno, aby se dosáhlo stability a opory?

Tejpování kineziologickou páskou pro plnou podporu kolena

McConnellovou technikou tejpování

Jak tejpovat koleno pro úlevu od bolesti

Při mediální bolesti kolene

Tejpování při bolestech přední části kolene

Jak odstranit kineziologickou pásku (a další tejpy)

Závěr

 

 

 

Způsob tejpování kolena může záviset na důvodu, proč jej tejpujete, ať už jde o konkrétní zdravotní stav, zajištění stability nebo úlevu od bolesti. Způsob aplikace pásky může ovlivnit také typ pásky.

Tejpování kolene je postup, který se používá ke zmírnění bolesti kolene. Provádí se také za účelem zlepšení opory kolene, čímž lze léčit různá zranění a předcházet jim.

Tento postup zahrnuje aplikaci speciální pásky kolem kolene. Páska se umisťuje na určitá místa, což údajně pomáhá zvládat bolest tím, že kontroluje svaly a klouby.

Postup aplikace
  • Dva GEM tejpy vyměříme cca 15 cm dlouhé a další dva cca 20cm dlouhé
  • První (kratší) tejp lepíme tzv. od středu v tahu kolem kolene (základna je ve středu kolene). Konce dolepíme bez tahu a zažehlíme.
  • Druhý (delší) tejp překrývá první cca z 50%. Lepíme stejně jako předchozí - tzv.

Pokud byste chtěli vyzkoušet tejpování kolene, poraďte se nejprve s fyzioterapeutem nebo lékařem zabývajícím se sportovní medicínou. Je to doplněk k dalším léčebným postupům, které mohou zahrnovat léčebné cvičení a nesteroidní antirevmatika. Kromě toho existuje mnoho typů technik tejpování kolene.

Tejpování kolene při bolesti:
 

Postup aplikace: GEM tejp vyměříme ve tvaru I cca 15cm dlouhý a zaoblíme rohy. V mírném nakročení nalepíme kotvu tejpu pod kolenní kloub, kotvu přidržíme a tejp nalepíme v tahu po stranách kolene. Konec dolepíme bez tahu a zažehlíme.

Metoda, která funguje u někoho jiného, nemusí fungovat u vás, i když máte stejný problém s kolenem.

Rozebereme si čtyři běžné techniky tejpování spolu s materiály a tipy.

 

tejpovani 1

Tejpování kolen: Jak tejpovat koleno pro zajištění stability a opory

 

 

Tejpování kolene se často provádí za účelem zlepšení stability kolene. Může pomoci minimalizovat bolest a nadměrný rozsah pohybu během fyzické aktivity.

 

 

 

Obvykle se níže uvedené techniky používají k léčbě problémů, jako jsou přetěžování nebo problémy s patelofemorálním kloubem. Mohou také pomoci předcházet budoucím zraněním tím, že zvýší stabilitu kolene.

 

 

 

Tejpovací páska by měla být dostatečně pevná, aby koleno podepřela, ale ne natolik, aby přerušila krevní oběh.

 

Tejpování kolen kineziologickou páskou pro plnou podporu kolena

 

Kineziologická páska je velmi pružná sportovní páska. Předpokládá se, že poskytuje podporu tím, že stabilizuje klouby a svaly. Na trhu najdete mnoho značek kineziologické pásky.

 

V následující metodě se kineziologická páska používá k plné podpoře kolenního kloubu. Tento postup je ideální při patelofemorálním bolestivém syndromu nebo při bolestech kolem čéšky v přední části kolena. Tento stav, známý také jako "běžecké koleno", může být způsoben přetížením nebo nesledováním čéšky.

 

Potřebujete:

 

  • Potřebujete: pásku na koleno
  • Nůžky
  • Čistá kůže

 

Jak tejpovat koleno:

 

  • Změřte vzdálenost od holenní kosti (hrbol pod čéškou) ke šlaše čtyřhlavého svalu stehenního. Ustřihněte dva stejně dlouhé proužky pásky.
  • Zaoblete konce pásky tak, aby se odlepovaly co nejméně.
  • Posaďte se na lavičku a pokrčte koleno. Odlepte první centimetr jednoho pásku. Pásku připevněte mimo tuberkulu tibie, aniž byste ji natahovali.
  • Pásku natáhněte na 40 %. Omotejte pásku kolem vnitřní strany kolena podle jeho přirozeného zakřivení. Konec pásky zajistěte bez natahování.
  • Třete pásku, aby se aktivovalo lepidlo.
  • Postup opakujte s druhou páskou podél vnějšího kolena, přičemž konce překřižte do tvaru X.
  • Ustřihněte dostatečně dlouhý pruh pásky, abyste jej mohli omotat pod čéškou. Koleno mírně narovnejte.
  • Odlepte pásku od středu. Natáhněte ji na 80 % a umístěte ji pod koleno. Omotejte pásku podél šlach a zajistěte její konce.

 

Kineziologická páska může zůstat na kůži 3 až 5 dní. Konkrétní informace naleznete na obalu výrobku.

 

 

Technika tejpování kolen podle McConnella

Podobně jako kineziologická tejpovací páska se ke zlepšení stability kolene používá McConnellova technika. Je určena ke zvládnutí zhoršeného sledování čéšky a bolesti zvýšením strukturální podpory.

 

Pro tuto techniku budete potřebovat:

 

  • 2 palce širokou lepicí gázu (k ochraně kůže).
  • 1 1/2 palce širokou silnou neelastickou lékařskou pásku
    nůžky

 

Vždy začněte s čistou kůží. Postup při použití McConnellovy metody tejpování kolene:

 

  • Střihněte dva proužky lepicí gázy a jeden proužek silné lepicí pásky. Proužky by měly být dostatečně dlouhé, aby pokryly koleno, přibližně 3 až 5 cm.
  • Posaďte se na lavici. Natáhněte koleno a uvolněte čtyřhlavý sval stehenní. Přiložte oba proužky lepicí gázy na koleno.
  • Neelastickou pásku připevněte na vnější okraj kolenního kloubu. Vytáhněte pásku směrem k vnitřní straně kolena. Současně zatlačte měkkou tkáň na vnitřní straně kolene směrem k čéšce.
  • Konec pásky připevněte na vnitřní okraj čéšky.

 

Obvykle může tato páska zůstat na kůži po dobu 18 hodin.

 

V závislosti na vašem sportu a příznacích můžete pevnou pásku aplikovat i v jiných směrech. Ideální variantu vám pomůže určit váš fyzioterapeut.

 

Jak tejpovat koleno pro úlevu od bolesti

 

Pokud máte bolesti kolene, může vám tejpování pomoci. Následující techniky jsou určeny ke zvládání konkrétních typů obtíží.

 

Při mediální bolesti kolene

 

Mediální bolest kolene se vyskytuje na vnitřní straně kolene. Vnitřní bolest kolene má mnoho příčin, včetně:

 

  • zánět čéškové šlachy
  • natržení nebo podvrtnutí menisku
  • poranění MCL

 

Potřebujete:

 

  • Kineziologická páska
  • nůžky
  • čistou kůži

 

Aplikace tejpu:

 

  • Uřízněte jeden desetipalcový pásek pásky. Zaoblete konce.
  • Posaďte se na lavičku a ohněte koleno do úhlu 90 stupňů.
  • Odlepte první centimetr pásky. Přiložte ji pod vnitřní stranu kolena, na vrchol lýtkového svalu.
  • Pásku natáhněte na 10 % a omotejte ji podél vnitřní strany kolena. Třete pásku, aby se aktivovalo lepidlo.
  • Ustřihněte dva 5palcové proužky pásky. Zaoblete konce. Odlepte jeden proužek od středu, natáhněte jej na 80 % a přiložte šikmo na místo bolesti. Konec pásky zajistěte.

 

Opakujte s druhým proužkem, abyste vytvořili písmeno "X".

 

coloxio 

Tejpování kolen při bolestech přední části kolene

Pokud máte bolesti v přední a střední části kolene, jedná se o tzv. přední bolest kolene. Bývá způsobena syndromem patelofemorální bolesti nebo artritidou kolene.

 

Při tomto problému se často používá první technika uvedená v tomto článku (plná podpora kolenního kloubu). Můžete však vyzkoušet podobnou metodu s předem nastříhanou páskou ve tvaru Y.

 

Budete potřebovat čistou kůži a dvě pásky ve tvaru Y (jednu dlouhou a jednu krátkou):

 

 

  • Dlouhou pásku Y ustřihněte na délku 1 až 2 stopy. Posaďte se na okraj lavičky, kolena pokrčená.
  • Odlepte první centimetr pásky. Připevněte uprostřed stehna. Rozdělte Y a odstraňte podklad.
  • Utáhněte ocásky na 25 až 50 procent. Připevněte na obě strany kolenní jamky. Roztáhněte, aby se aktivovalo lepidlo.
  • Odlepte první centimetr malého proužku Y. Přiložte k vnější straně kolenní jamky, rozdělte Y a odstraňte podklad.
  • Napněte ocásky na 50 %. Připevněte ocásky nad a pod čéšku. Třením je aktivujte.

tejpovani 6


Jak odstranit kineziologickou pásku (a další pásky)

Kolenní páska může poměrně dobře držet. Když přijde čas na její odstranění, zvažte následující doporučení:

 

Tipy pro odstranění kineziologické pásky

 

Pohodlné odstranění kineziologické pásky:

 

  • Použijte olej. Dětský nebo olivový olej může lepidlo uvolnit. Potřete pásku olejem, počkejte 15 až 30 minut a poté ji odstraňte ve sprše.
  • Pásku odstraňujte pomalu. Vyvarujte se příliš rychlého odstranění pásky, které by mohlo podráždit nebo poškodit vaši pokožku.
  • Rozbalte pásku. Srolujte pásku zpět. Ve srovnání s vytahováním je rolování méně bolestivé.
  • Pohybujte se ve směru růstu chloupků. Tím minimalizujete podráždění pokožky a vlasových folikulů.
  • Táhněte za kůži. Zatímco druhou rukou odlepujete pásku, táhněte za kůži v opačném směru. To údajně snižuje nepříjemné pocity.

 

Další typy pásky

 

Váš fyzioterapeut vám může doporučit i jiné typy pomůcek, například lepicí gázovou pásku. Pokud máte problémy s jejich odstraněním, vyzkoušejte výše uvedené tipy.

 

Můžete si také:

 

  • Dejte si teplou koupel nebo sprchu. Stejně jako dětský olej může teplá voda pomoci rozložit lepidlo.
  • Použijte pleťové mléko. To může pomoci lepivý podklad uvolnit.
  • Použijte led. Zkuste přiložit ledový obklad, který pomůže pásku uvolnit.

 

 

Závěr

 

 

Tejpování kolene se používá ke zvládnutí bolesti a zlepšení podpory. Může zlepšit vaši schopnost cvičit, ať už se zotavujete ze zranění, nebo pociťujete nepohodlí. Nemělo by omezovat průtok krve, spíše poskytovat podporu.

 

Protože existuje mnoho způsobů, jak si nechat koleno tejpovat, je nejlepší poradit se s odborníkem. Ten vám ukáže nejlepší techniku a aplikaci pro vaše příznaky.

 

V kombinaci s programem terapeutického cvičení vám tejpování kolene může pomoci najít úlevu.

Zpět do obchodu