Zdravé oči a proč je důležitý lutein

Lutein je přirozená součást lidského jídelníčku, pokud jsou v něm zařazeny ovoce a zelenina. V případě zvýšené potřeby užívání tohoto karotenoidu, je možné užívat vybrané potravinové doplňky a vyšším obsahem luteinu. A proč to všechno má takový význam? Shrnuli jsme v tomto článku.

 

 

Rychlá navigace

  1. Antioxidanty pro zdravé oči
  2. Doporučená dávka luteinu
  3. Přirozené a doplňkové zdroje luteinu
  4. Proč a kdy užívat potravinové doplňky s luteinem
  5. Klinické studie o luteinu a vlivu na zrak
  6. Odborná poradna & dále by vás našem webu a blogu mohlo zajímat

 

Antioxidanty pro zdravé oči

Lutein a zeaxantin jsou rostlinná barviva (karotenoidy), která se v lidském těle hromadí především v oční sítnici. Lutein je důležitým antioxidantem pro oči, protože chrání buňky (zejména sítnici) před poškozením slunečními paprsky a chrání před degenerativními očními chorobami a snižuje riziko vzniku šedého zákalu.

Lutein je přirozenou součástí lidského jídelníčku, pokud jsou v něm zařazeny ovoce a zelenina. Samozřejmě je možné užívat vybrané obohacené potraviny, respektive sestavit si jídelníček tak, že jsou v něm více zastoupeny ty druhy potravin, které mají vyšší obsah luteinu (dietní opatření). Dodejme, že od druhé poloviny devadesátých let je lutein přidáván jako složka k potravinovým doplňkům (multivitamíny, potravinové doplňky).

 

Doporučená dávka luteinu

Lutein nemá v současnosti stanovenou doporučenou denní dávku (tedy RDA - recommended daily allowance), i přesto se předpokládá, že pozitivní efekty luteinu se projeví při denním příjmu v rozmezí 6–10 mg/den (zdroj). Jen pro úplnost dodejme, že nejvýraznějším vedlejším účinkem při nadměrném užívání luteinu je tzv. karotenodermie, která se projevuje bronzovým zabarvením pleti. Stanovená doporučená denní dávka luteinu se nesmí překročit a odborníci také upozorňují, že výživový doplněk se nesmí používat jako náhrada pestré stravy. V případě potřeby se o vhodnosti užívání poraďte se svým lékařem. Zajímavý rozhovor o dávkování luteinu najdete například na webu Českého rozhlasu, kde na otázky redaktorů odpovídala nutriční terapeutka Jaroslava Kreuzbergová v pořadu Co vás zajímá.

 

Přirozené a doplňkové zdroje luteinu

Špenát, brokolice, mangold a další zelená listová zelenina, ale také zelí, růžičková kapusta nebo vaječný žloutek. To všechno obsahuje lutein. A například také lichořeřišnice, která je vůbec největším přirozeným zdrojem luteinu. Jen pro vaši představu: lichořeřišnice má obsah luteinu: 45 000 mikrogramů na 100 gramů, následuje ji kadeřávek (obsah luteinu: 39 550 mikrogramů na 100 gramů) a měsíček lékařský (žluté a oranžové květy; obsah luteinu: 29 800 mikrogramů na 100 gramů). Lutein je důležitý antioxidant pro oči, protože chrání buňky (zejména sítnice) před poškozením slunečními paprsky a chrání před degenerativními onemocněními očí, snižuje riziko výskytu šedého zákalu. Kromě přirozených zdrojů luteinu existují i potravinové doplňky, které při pravidelném používání slouží jako zdroj luteinu a pomáhají vašim očím.

 

Proč a kdy užívat potravinové doplňky s luteinem

V zajímavém rozhovoru o luteinu a jeho účincích na lidské zdraví říká MUDr. Katarina Konvičková: “Kromě pacientů s VPMD bych užívání přípravku s luteinem určitě doporučila lidem, kterým byl diagnostikován šedý zákal. Přípravek by měli užívat alespoň 1-3 měsíce před operací a poté pravidelně po operaci, kdy na sítnici začne dopadat více světla, a tím je makula vystavena škodlivé modré složce světla, která je součástí slunečního i technického záření (například obrazovek počítačů a televize).“

 

 

Klinické studie o luteinu a vlivu na zrak

Poslední klinické studie také dokládají, že trojkombinace těchto prvků pomáhá řešit i situace se zvýšenými nároky na zrak, jako je například oslnění od protijedoucích vozidel při nočním řízení (jeden z tzv. glare efektů). Autoři studie zabývající se posouzením rizik příjmu luteinu došli k závěru, že důkaz bezpečnosti na základě proběhlých klinických studií je silný až do dávky 20 mg/den. Byly testovány mnohem vyšší dávky luteinu bez nežádoucích účinků a mohou tedy být bezpečné, údaje o nich však nejsou dostačující pro důvěryhodný závěr dlouhodobé bezpečnosti. Je důležité si uvědomit, že oční čočka je část oka, která nejvíce podléhá onemocněním. Oční čočka je složena z 98% bílkovin. Volné radikály poškozují tyto proteiny a způsobují jejich agregaci a vysušení. Je to základ šedého zákalu, který je důvodem 50% slepoty ve starším věku.

 

Odborná poradna & dále by vás našem webu a blogu mohlo zajímat

U každého potravinového doplňku je důležité jeho složení, tedy to, jaký obsah například luteinu má. My jsme vybrali několik potravinových doplňků, které obsahují lutein a zeaxantin.  

Další články na blogu

Výrobky související s tématem ochrany očí a luteinu

Ocutix